Jeg vil her på de følgende sider fortælle lidt i tekst og billeder, om vores ferietur til Borneo. Med på turen var min kone Mette, vores søn Lasse, og jeg selv Søren.

Siderne her indeholder ca. 900 fotos i slideshow + en del ekstra, samt ca. 30 videoklip. God fornøjelse ;-)

Obs: Ha' lidt tålmodighed med indlæsning af siderne, da hele slideshowet læses ind på en gang !

Mette Dyrsted Lasse Dyrsted Søren Dyrsted

Kuala Lumpur (Malaysia) - Del 1/1 * d. 2 - 4/11-2011

* Kbh -> Singapore -> Kuala Lumpur *

Vi startede turen fra København d. 1/11-2011 kl. 11 fra Kastrup lufthavn. Turen til Singapore varede ca. 12 timer. Vi fløj med Singapore airlines, og betjeningen samt maden var helt i top. Der var en skærm til hver passager med adgang til masser af film, samt en hel del mindre spil, som man kunne fordrive flyve tiden med. Vi fløj det meste af tiden i ca. 11 km højde, og med en hastighed på imellem 800-900 km/t.

Kl. 06.30 lokal tid ankommer vi i Singapore lufthavn, hvor vi efter godt en times tid, flyver videre med Air Asia til Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur er en temmelig stor by med 2.5 millioner mennesker. Der er en del trafik, og mange mindre scootere/motorcykler som kører på tværs af alt og alle ! Temperaturen er næsten den samme hele året - ca. 28-32 gr. om dagen, og 24-26 gr. om natten, men luft fugtigheden er høj. Her i november er regntiden lige startet, og man kan forvente en del nedbør. Dette kommer dog oftest først efter middagstid - nogle dage tidlig aften eller om natten.

Ved ankomsten til KL internationale lufthavn mangler min kuffert, og det viser sig at den af en eller anden grund er strandet i Singapore lufthavn. Personalet i KL lover dog at den vil komme med det næste fly, som ankommer ca. 1 1/2 time efter. Efter at have ventet næsten 2 timer får jeg den endelig, men nu har vi fået et andet problem - nemlig at den chauffør som skulle hente os, og køre os de ca. 80 km til vores hotel i centrum af KL, er blevet træt af at vente og er kørt ! Der er dog en masse "chauffører" ude foran og i lufthavnen, som er meget villige til at køre os til KL, og da vi jo ikke rigtigt har noget valg, tager vi med en af dem...

Vi spurgte flere gange hvad prisen ville blive, men det ville han vise os når vi kom ind i vognen.

Det skal siges vi skulle køre en time, og ca. 70 km. Vi fik en pris på 355 RM = ca. 600 kr. - der jo DK priser, men det var taksten, for han havde en liste. Under turen undrede det os at vi mødte "rigtige" taxaer, og vi spurgte selvfølgelig, hvorfor han ikke havde nogen skilte. Det var fordi at der ikke kørte taxaer fra lufthavnen, de kørte kun i den indre by påstod han ?!?

Og så kom vi ellers på en køretur ud over det sædvanlige. Hold da fast, der er ikke meget pli i trafikken her, og hornet bliver brugt mere end blinklyset. Safety first - var chaufførens replik...! Senere på dagen kom den guide, der skulle have modtaget os i lufthavnen, og fortalte os om rejsens videre forløb. Vi spurgte selvfølgelig hvad det ca. kostede at køre fra lufthavnen. Omkring 170 RM = 340 kr. Så mon ikke lige vi er blevet taget ved næsen - turister i et fremmed land :-) . Han har sku tjent en hel uge løn ved den køretur. Hotel Swiss Inn i KL var noget under middel, og set i bakspejlet turens dårligste. Vi havde morgenmad med i prisen, og denne var nu helt ok.

Beliggenheden var lige ud til Chinatown, og det bevirkede at så snart man trådte up pa gaden, var der meget "uro" Det var ikke muligt at gå stille og roligt ned af gaderne og udse sig ting man måske ville købe, uden at man hele tiden blev råbt an af forskellige gadesælgere. De havde enten et eller andet som havde "special price" for os, eller ville sælge os noget at spise. Det blev vi hurtigt ret trætte af, men jeg fik da købt et rimeligt fotostativ til en fin pris her.

Næste dag var vi en tur oppe i Menara KL tower. Tårnet var ca. 421m højt, og lå på toppen af en bakke, med en regnskovs lignende park rundt om (Bukit Nanas). Vi besøgte her også en mindre Zoo som havde slanger, edderkopper og fugle mm., samt en skildpadde art med 2 hoveder !

Ellers gik tiden her med at kigge lidt på byen, og prøve at spiste mad lidt forskellige steder.

Leguan i KL Tower Zoo / Udsigt over Twin Towers / Gade billede fra Kuala Lumpur

Konklusion efter nogle dage i Kuala Lumpur : Det er en temmelig ubehagelig storby at gå rundt i pga. dårlig luft, og meget varme, samt en hel del støj og larm.

(Men det er da alligevel meget sjovt at have været her, og fået indtrykkene :-) )

Kuala Lumpur city

Tips: Lad musen blive i bunden af billedet, hvis du stadig vil se beskrivelsen af billedet i toppen under slideshow...