Sandakan (Sabah) Malaysisk Borneo - Del 1/4 * d. 10+11/11-2011

* Kota Kinabalu --> Sandakan *
Allerede kl. 07.00 !!.... fløj vi imod Sandakan, som ligger i den nordøstlige del af Borneo (Sabah). Sandakan er en gammel fiskerby, som var meget kinesisk præget. Flyveturen var ret kort - ca. 45 minutter.

Vi skulle efter et kort ophold i byen, direkte videre til Selingan Island (Som er en del af Turtle Isalnd Park), hvor vi skulle overnatte, samt se de truede grønne havskildpadder lægge æg på stranden.

Info :

Den grønne havskildpadde (Chelonia mydas) lægger æg hele året, de fleste dog imellem juli og oktober måned.

Som sædvanlig blev vi afhentet i lufthavnen af en chauffør samt vores turguide Abbas, som kørte os en kort tur til Sandakan city, hvor vi kunne få lidt morgenmad og hæve lidt penge til de næste dages forbrug. Denne gang var der flere med i vognen. Et par Hollændere og et par tyskere. Vi spiste på Hotel Sandakan, og gav her 84 RM = ca.140 kr. Dette måltid var det dyreste under hele turen - da det kun var morgenmad ! Bagefter gik vi en tur i byen, som også kaldes "Little Hongkong". En meget anderledes by, i danskeres øjne slum, men vi har set en del på vores tur og folkene er meget venlige, og vi har ingen tiggere mødt. De er enormt arbejdsomme og arbejdsdage på 13 timer er her ganske almindeligt.

Herefter kørte vi til jettien, hvorfra vi skulle af sted med båd til Selingan Island som lå ca. 80 km fra Sandakan. En time efter ankom vi til øen som havde de dejligste sandstrande, og igen var her en del koraler, hvor vi kunne svømme rundt i blandt de fineste fisk !

Senere spiste vi dejlig lokal mad i den lille restaurant. Herefter kunne vi gå lidt rundt og slappe af, indtil vi senere skulle mødes igen, og afvente at skildpadderne ankom til øen for at lægge æg. I ventetiden besøgte vi et lille museum som var indrettet oven over restauranten, og fortalte sin egen lille historie om skildpaddernes, og andre dyrs liv på øen.

Klokken var vel ca. 20, da en ranger kom og sagde at der var ankommet skildpadder, og at vi nu kunne komme med ned på stranden, og se dem lægge æg i lommelygternes skær. Herefter var vi med oppe og lægge æggene i klække burer, hvor der blev noterede dato og antal på små labels. Kønnet på skildpadderne bliver bestemt af temperaturen som æggene ligger i under klække perioden. Hvis de ligger varmt, bliver de fleste til hunner, og køligere - flest hanner. Så gik turen igen imod stranden hvor vi var med til at "søsætte" et hold netop udklækkede unger...

Næste morgen skulle vi tilbage til Sandakan med båden igen, efter at vi havde pakket sammen, og spist morgenmad.

Alt i alt var Turtle Island en for kort, men meget fin og speciel oplevelse :-)

Sandakan med slum / Monitor lizzard samt Søren foran "skildpadde farmen" i Turtle Island Park

Kort over Turtle Island Park

Sandakan og Turtle Island Park

Tips: Lad musen blive i bunden af billedet, hvis du stadig vil se beskrivelsen af billedet i toppen under slideshow...